Какви звуци трябва да може да произнася на 6, 8, 12 месеца и по-късно
Бебе, което се опитва да гука. Снимка: Getty
Първите звуци, които бебето започва да произнася, обикновено предизвикват бурни емоции у родителите, сълзи на умиление и възторг.
И бебето е щастливо - слуша с интерес и активно гука. Но това все още не е смислена реч – на този етап бърборенето е необходимо за развитието на гласните струни, а не за изразяване на мисли.
Майка говори на бебето си. Снимка: Getty
Когато наближи да навърши една година бебето добавя много други звуци в арсенала на речта си и някои вече произнася с мисъл и съвсем съзнателно.
И няма нищо по-мило и трогателно от бебешкото ломотене.
Мъникът расте и се учи да произнася звуци. А това далеч не е лесна задача.
На две или три години всички деца имат затруднения и може да не произнасят половината букви от азбуката. Ако обаче това положение се задържи до 5-годишна възраст, говорните дефекти притесняват възрастните. И с право.
Много родители се питат защо детето им не говори „ясно“ , защо не произнася правилно всички звуци и кога е време да се свържат със специалист за консултация.
Логопед Светлана Къткова разказва как се развива речта при детето и на каква възраст трябва да овладее най-трудните звуци.
Майка пее ва бебето си. Снимка: Getty
Във всеки език има норми за появата на звуците на речта при деца. За да овладее правилното произношение, детето трябва да чува правилна реч от страна на възрастните, ясно да я възприема и да чува, да има достатъчно подготвен и развит артикулационен апарат за произнасяне на думите.
В онтогенезата, естественото развитие на речта, определящ фактор е артикулационната сложност на звуците. Тоест, колкото по-трудно се произнася един звук, толкова по-късно ще се появи в речта.
Следователно детето ще овладява речта постепенно и по определен модел.
Първите звуци, които бебето овладява през първите месеци от живота си, са гласните: А, О, У, И, E.
Между 6 месеца и една година то развива добре лабиалните звуци - P, B, M и техните меки форми Mъ, Бъ, Пъ.
Първите звуци идват с гукането (уa, иу и т.н.), а след това лепетата (баба, тата, мама). Те са най-лесни за произнасяне, но и те могат да причинят затруднения на детето.
Ако забележите, че бърборенето не се появява на 8-12 месеца и детето произнася само с гласните в думата („мама“ звучи като „аа“ или „гага“), си струва да се консултирате със специалист по детско развитие или с логопед-дефектолог. Може би това се дължи на нарушение, което трябва да се коригира. Например, след няколко сесии логопедичен масаж и ще се появят лабиалните звуци.
Малко по-късно, от година и половина до две години и половина, в речта на детето се появяват звуци като В, Ф, Г, К, Х, Н, Т, Д, Й и техните меки форми.
Майка и дете си говорат. Снимка: Getty
По-близо до тригодишна възраст детето най-често може ясно да произнася З и С и техните меки форми.
Приемливи са омекотени версии на тези звуци и такива замествания като „сок - сиок“, „зъб - зюб“. Но ако детето променя звуците в думата „сок“ на „фок“ или „зъб“ на „зуб“ , това е причина да се свържете със специалист.
Между 4-5 години децата усвояват правилното произношение на Ш, Ж, Ц, Ш, Ш .
Те са по-сложни като произношение и изискват добре трениран артикулационен апарат и разграничаване по слух.
В речта на детето са приемливи замествания като „шапка - сапка“, „чапла - шапла“.
Това е възрастта, когато по принцип детето вече трябва да е формирало и да произнася много звуци. Ако на тази възраст речта е неразбираема за другите, има много разместени звуци, те звучат изкривено, родителите трябва да потърсят логопед.
До този период хлапето се спровя с произношението на най-сложните звуци в артикулацията (сонори) - Л, Ль, Р, Рь.
Смята се, че в предучилищна възраст то може все още да не ги произнася ясно („луна - юна“, „рама - лама“, „рис – лис “). Но ако детето каже „уна/нуна“ вместо „луна“ или „гама/вама“ или други звуци вместо „рама“, тогава е време да отидете на консултация с логопед.
Друга често срещана патология на звуковото произношение е гърленото произношение на звуците Р – Рь, когато звукът звучи дрезгаво.
До 6-годишна възраст процесът на формиране на звуково произношение завършва. Ако детето не ги произнася правилно, е малко вероятно те да се появят сами, така че е по-добре се консултирайте с логопед.
Необходимо е грешките в речта да се коригират, преди то да тръгне на училище.
Първо, това е важен психологически момент. И второ, изкривеното произношение на звуците може да повлияе на качеството на обучението, а за първокласника е по-трудно да овладее уменията за четене и писане.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари